Langelinie Lystbådehavn er anlagt i 1890''erne i forbindelse med etableringen af Frihavnen og anlæggelsen af Langeliniekajen. Formålet med at anlægge den lille havn var at skaffe mulighed for at arbejderne på havnebyggeriet samt arbejderne på det overfor liggende Burmeister og Wain skibsværft kunne få plads til en båd eller jolle, hvorved de kunne supplere daglønnen med lidt mad på bordet, når de nu havde mulighed for at komme ud og fiske. Københavnske roklubber har i mange år haft deres base ved Langeliniehavnen. I dag er kun roklubberne fra B&W samt DFDS tilbage, efter at ØK's roklub for en del år siden overlod lokaliteterne til Langelinie Lystbådehavns Bådelav (LLB). | | Havnen ejes af Københavns Havn men forpagtes af LLB, der forestår administrationen og den daglige drift af havnen. I sommerperioden besøges havnen dagligt af mange mennesker - Københavnere og andre på spadseretur, og turister fra Langeliniekajens krydstogtskibe på vej til og fra Den lille Havfrue. Herved bliver bådene i havnen faste motiver i turistkameraerne - især de amerikanske, japanske og kinesiske - og ikke sjældent mener de besøgende, at de helst skal fotograferes på bådenes fordæk. Bag havnen ses Mindesmærket for faldne søfolk under 1. verdenskrig og ENGLEN, der konstant overvåger indsejlingen til Københavns Havn.
|